Eindelijk : 'Nood aan één grote ombudsdienst'

Met enige opluchting lazen we in De Standaard de titel 'Nood aan één grote ombudsdienst'. En onze reactie was dan ook dadelijk : EINDELIJK. In het artikel lezen we ondermeer volgende verklaring van minister Vande Notte :

'Het aantal ombudsmannen en geschillencommissies krijg je zelfs niet op één bladzijde', klinkt het. 'Zo hebben we een aantal ombudsmannen, maar dat is heel erg verdeeld, energie, reizen, meubels enzovoort. Ook de geschillencommissies zijn erg gefragmenteerd, waardoor mensen daar gewoon niet aan denken als ze er echt op hebben.' 'Al die afzonderlijk diensten zijn dus niet de goede manier', aldus de minister.

Onze inspanningen zijn dan blijkbaar toch niet voor niets. Sinds 2005 hebben wij ons ingezet om een klankbord te zijn voor de consumenten die nergens terecht kunnen met hun klachten rond internet transacties. Uiteindelijk hebben wij in de voorbije 6 jaar toch zo'n 800 dossiers binnen gekregen waaraan we in vele gevallen ook niet echt een oplossing kunnen bieden omwille van het feit dat de tegenpartij niet in België, zelfs meestal niet in Europa is gevestigd. Regelgeving is dan ook noodzakelijk om cross-border toestanden te kunnen behandelen.

Verder lezen we ook :

'We moeten daar een andere structuur aan geven, want de toepassing van onze wetgeving verloopt momenteel niet zoals het hoort', besluit Vande Lanotte. Hij stelt voor om 'één grote ombudsdienst voor consumenten te maken', die de drie functies samenbrengt.

Kunnen we alleen maar beamen. En liefst vandaag nog ...

Consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop verwelkomen het initiatief. 'Het is voor consumenten dikwijls niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien', klinkt het bij Oivo. 'Zo'n portaal wijst de consumenten de weg en toont hen waar ze met hun klachten en problemen terechtkunnen', aldus Test-Aankoop. De organisatie pleit wel voor een aparte, bijkomende koepelstructuur voor de geschillencommissies, zoals dat al langer in Nederland bestaat.

Zoals meermaals al het geval is geweest wordt onze organisatie te frequent vergeten in de vermeldingen. Graag geven wij ook onze visie op deze zaken en willen wij beslist mee aan de tafel gaan om naar oplossingen te werken, niet alleen maar om te praten. Want daar heeft de getroffen consument weinig aan. Geen woorden maar daden ... zoals wij nu al 6 jaar doen !!


5478 keer gelezen